Πληροφορίες Τίτλου | |
Επικοινωνία στη Μουσικοθεραπεία |
|
Συγγραφείς: |
Ψαλτοπούλου, Θεοδώρα Ζαφρανάς, Νικόλαος Καμίνης, Ιωάννης |
Κριτικός Αναγνώστης: |
Στάμου, Λήδα |
Θεματικές Κατηγορίες: | ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΠΕΔΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ > ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ > ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ > ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ > ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ > ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ > ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ > ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ > ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ > ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ |
Περιγραφή | |
Περίληψη: |
Η μουσική, από την πρώτη στιγμή της παρουσίας της στην ανθρωπότητα, χρησίμευσε ως γλώσσα επικοινωνίας συναισθημάτων, ιδεών και βαθύτερων ανθρώπινων επιθυμιών που οι λέξεις δεν μπορούν να μεταφέρουν πλήρως (Ψαλτοπούλου, 2005). Ως γλώσσα, η μουσική αποτελείται από νόμους και συγκεκριμένες δομές που διευκολύνουν τη μετάδοση του νοήματος. Στην ουσία, είναι ένας ζωντανός οργανισμός, που αναλαμβάνει ενεργό ρόλο ως υποκείμενο και όχι ως αντικείμενο. Για το λόγο αυτό, ο Small (1998) αποκαλεί αξιοσημείωτα τη μουσική «musicking», υποδηλώνοντας μια ενεργητική διαδικασία δημιουργίας μουσικής. Η μουσική αγγίζει ταυτόχρονα τον άνθρωπο σε συναισθηματικό, πνευματικό, σωματικό και διανοητικό επίπεδο, καθώς οι ηχητικές δονήσεις, είτε ακούγονται είτε όχι, κινούνται και συντονίζονται με το σώμα, δημιουργώντας ένα είδος ρυθμικής αγκαλιάς. Ταυτόχρονα, περιέχει ένα καλλιτεχνικό στοιχείο, συχνά αυθόρμητο, ίσως απροσδόκητο και πλούσιο, που υπερβαίνει την καθημερινή εμπειρία και προκαλεί έκπληξη, κατάπληξη και μια αίσθηση υπέρβασης. Η ίδια η μουσική -και ακόμη περισσότερο η μουσικοθεραπεία- μπορεί να θεωρηθεί ως μια τριμερής οικογένεια, όπου η δομή και οι νόμοι αντιπροσωπεύουν έναν πατρικό ρόλο, η ρυθμική αγκαλιά προκαλεί μια μητρική αίσθηση και η τέχνη παίρνει τη θέση ενός ευφάνταστου και δημιουργικού παιδιού (Ψαλτοπούλου, 2012). Αυτό το κεφάλαιο αρχίζει με ένα εισαγωγικό περίγραμμα, παρουσιάζοντας μια μορφή σύνδεσης και επικοινωνίας μεταξύ των τεσσάρων στοιχείων της φύσης, των καιρικών συνθηκών, των τεσσάρων καταστάσεων της ανθρώπινης ψυχοπαθολογίας και της μουσικής, υπογραμμίζοντας την αξιοσημείωτη ικανότητα της μουσικής να κάνει τους ανθρώπους εγγενώς μουσικά όντα. Στη συνέχεια, το κεφάλαιο περιγράφει και αναλύει την επικοινωνία στο πλαίσιο της διαδραστικής μουσικοθεραπείας. Αν και πρωτίστως ανθρωπιστική, αυτή παρουσιάζεται μέσα από μια λακανική-ψυχαναλυτική προοπτική για τη δομή του ψυχισμού, συνδέοντάς την με την κλινική χρήση της μουσικής και μια νέα μορφή έκφρασης FA-fonie (FA-voice) που αναδύεται σε άτομα με ψυχωτική δομή του ψυχισμού κατά τη διάρκεια συνεδριών μουσικοθεραπείας, καθώς και στην κοινοτική μουσικοθεραπεία, καθοδηγώντας τα άτομα προς μια πιο λειτουργική επικοινωνία με τον εαυτό τους και τους άλλους. Η θεραπευτική προσέγγιση στη μουσικοθεραπεία είναι κυρίως διαδραστική-δημιουργική. Το θέμα εικονογραφείται με την παρουσίαση μιας περίπτωσης. Το κεφάλαιο περιλαμβάνει επίσης μια σύντομη παρουσίαση των τεσσάρων τύπων λόγου, όπως αναγνωρίστηκαν και ονομάστηκαν από τον Lacan, περιγράφοντας τέσσερις τύπους επικοινωνίας που παρατηρούνται και στη μουσικοθεραπεία (Ψαλτοπούλου, 2014α, β, γ, δ, ε, στ). Το θέμα αυτό διερευνάται μέσω τριών σύντομων μελετών περίπτωσης, καθώς και μιας τέταρτης παρουσίασης πρωτογενούς υλικού που περιέχει τα λόγια ενός ατόμου που αναζήτησε τη μουσικοθεραπεία ως θεραπευτική παρέμβαση για προσωπικά ζητήματα.
|
Πίνακας Περιεχομένων: |
Κεφάλαιο 3. Επικοινωνία στη Μουσικοθεραπεία 61
3.1 Άνθρωπος-Φύση-Μουσική: Εγγενής Επικοινωνία και Διασύνδεση 61 3.2 Η Γλωσσική Σχέση στη Μουσικοθεραπεία 63 3.3 Η «άφωνη» και η «έμφωνη» Φωνή 68 3.3.1 Ψυχωσική Δομή Ψυχισμού, Αυτισμός και Μουσικοθεραπεία 69 3.3.2 Εισαγωγή του Συμβολικού Πεδίου σε Έφηβο με Αυτισμό - Δυνατότητα Επικοινωνίας με τον Άλλον 71 3.3.2.1 Συνοπτική Παρουσίαση Περίπτωσης 71 3.3.2.1.1 Διδασκαλία Πιάνου 72 3.3.2.1.2 Ατομικές Συνεδρίες Μουσικοθεραπείας 72 3.3.2.1.3 Κοινωνική Μουσικοθεραπεία (Community Music Therapy) 73 3.4 Η Αλήθεια του Υποκειμένου 74 3.4.1 Παρουσίαση Περιπτώσεων 78 3.4.1.1 Από την Κραυγή στην έμφωνη Φωνή-Η Ελένη 79 3.4.1.2 Από την Κραυγή της Παύσης στην έμφωνη Φωνή. Η Ιωάννα 79 3.4.1.3 Περιπτώσεις από Συνεδρίες Μουσικοθεραπείας 80 3.4.1.4 Από την Κραυγή της Εικόνας στην έμφωνη Φωνή. Η Καλλιρόη 80 3.4.1.5 Από την Κραυγή Ανυπαρξίας στη Μουσική Δημιουργία. Ο Σωτήρης 81 3.5 Επίλογος 86 3.6 Ασκήσεις 87 Βιβλιογραφικές Αναφορές 88 |
Γλωσσική Επιμέλεια: |
Μελισσουργού, Βασιλική |
Τεχνική Επεξεργασία: |
Καμίνης, Ιωάννης |
Τύπος: |
Κεφάλαιο |
Ημερομηνία Δημιουργίας: | 2015 |
Πληροφορίες Τεκμηρίου | |
Άδεια Χρήσης: |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr |
Handle | http://hdl.handle.net/11419/3538 |
Βιβλιογραφική Αναφορά: | Ψαλτοπούλου, Θ., Ζαφρανάς, Ν., & Καμίνης, Ι. (2015). Επικοινωνία στη Μουσικοθεραπεία [Κεφάλαιο]. Στο Ψαλτοπούλου, Θ., Ζαφρανάς, Ν., & Καμίνης, Ι. 2015. Επικοινωνία στη Μουσική - Θεραπεία - Παιδεία [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/3538 |
Γλώσσα: |
Ελληνικά |
Αποτελεί μέρος του: |
Επικοινωνία στη Μουσική - Θεραπεία - Παιδεία |
Αριθμός σελίδων |
27 |
Προέλευση έκδοσης: |
Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις |