Adobe PDF (3.09 MB)
Πληροφορίες Τίτλου
Γυναίκες εκπαιδευτικοί και η διαμόρφωση της εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης
Συγγραφείς: Δαλακούρα, Αικατερίνη
Ζιώγου Καραστεργίου, Σιδηρούλα
Κριτικός Αναγνώστης: Μπονίδης, Κυριάκος
Θεματικές Κατηγορίες: ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΙΣΤΟΡΙΑ > ΕΙΔΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ > ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΙΣΤΟΡΙΑ > ΕΙΔΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ > ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΕΥΡΕΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ) > ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΘΕΩΡΙΕΣ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΕΥΡΕΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ) > ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΙΣΤΟΡΙΑ > ΓΕΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΘΕΩΡΙΑ > ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΕΥΡΕΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ) > ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Περιγραφή
Περίληψη:
Το κεφάλαιο αυτό αναφέρεται στη συμβολή των γυναικών εκπαιδευτικών και παιδαγωγών στη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης στον ελλαδικό χώρο και στον χώρο των κοινοτήτων κατά τον 19ο και 20ό αιώνα και περιλαμβάνει τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος (εισαγωγικό) γίνεται αναφορά γενικά στις γυναικείες παρεμβάσεις, άμεσες και έμμεσες, στην εξέλιξη και στους προσανατολισμούς της εκπαίδευσης, εντάσσοντας τις παρεμβάσεις αυτές σε ένα γενικότερο εξελικτικό σχήμα. Το δεύτερο μέρος αναφέρεται συνοπτικά στη συμβολή τους στη διαμόρφωση της εκπαίδευσης στην πράξη (γενικής εκπαίδευσης, δημόσιας, κοινοτικής, ιδιωτικής, προσχολικής αγωγής, πρώτη οργάνωση της τεχνικής/επαγγελματικής, τυπικής και άτυπης), όπως προκύπτει από τα κεφάλαια που προηγούνται, και παρουσιάζεται ένα «σχήμα της γυναικείας παρέμβασης», με τους κατά περίοδο τομείς της συμβολής τους και τις διαφορές που εμφανίζονται σε αυτήν, ανάλογα με το χώρο (κράτος –κοινότητες) της δραστηριοποίησής τους. Στο τρίτο μέρος, η συμβολή τους στην διαμόρφωση της εκπαιδευτικής θεωρίας στον ελληνόφωνο χώρο παρουσιάζεται μέσα από την ανάπτυξη των απόψεων/θέσεων συγκεκριμένων γυναικών εκπαιδευτικών, των: Πολυτίμη Κουσκούρη, Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου, Σαπφώ Λεοντιάς, Αικατερίνη Λασκαρίσου και Μυρσίνη Κλεάνθους-Παπαδημητρίου. Παρουσιάζεται το έργο τους, με έμφαση στην ανάπτυξη της εκπαιδευτικής τους θεωρίας και της επίδρασης των απόψεων τους στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της εποχής τους (μέσα από τις εκπαιδευτικές εφαρμογές και την κυκλοφορία των έργων τους).
Πίνακας Περιεχομένων:
Σύνοψη
Προαπαιτούμενη γνώση
7.1 Εισαγωγικά
7.2 Η συμβολή των γυναικών εκπαιδευτικών/παιδαγωγών στη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος
7.3 Εκπαιδευτική θεωρία και παιδαγωγική σκέψη: η συμβολή των γυναικών εκπαιδευτικών
7.3.1 Πολυτίμη Κουσκούρη (1820-1954)
73.1.1 Βιογραφικά στοιχεία και εκπαιδευτική δραστηριότητα
7.3.1.2 Συγγραφική δραστηριότητα και εκπαιδευτική θεωρία
7.3.2 Ευφροσύνη Σαμαρτζίδου (1821-1877)
7.3.2.1 Βιογραφικά στοιχεία και μορφωτικές – ιδεολογικές επιδράσεις
7.3.2.2 Συγγραφική δραστηριότητα και θεωρητικές επεξεργασίες: παιδεία, εκπαίδευση και «ισότητα των δύο γενών»
7.3.3 Σαπφώ Λεοντιάς (1830-1900)
7.3.3.1 Βιογραφικά στοιχεία και κοινωνικο-ιδεολογικό περιβάλλον
7.3.3.2 Εκπαιδευτική δραστηριότητα και «εκπαιδευτική γεωγραφία»
7.3.3.3 Θέσεις, απόψεις, προτάσεις για την εκπαίδευση
7.3.3.4 Επικοινωνία με τη δυτική σκέψη και πράξη
7.3.4 Αικατερίνη Χρηστομάνου-Λασκαρίδου (1842-1916)
7.3.4.1 Η ζωή και οι σπουδές της
7.3.4.2 Εκπαιδευτική δραστηριότητα: «Ζήσωμεν υπέρ των τέκνων ημών»
7.3.4.3 Παιδαγωγική θεωρία- Συγγραφική δραστηριότητα: «Εις τέρψιν και ωφέλειαν των παίδων»
7.3.5 Μυρσίνη Κλεάνθους-Παπαδημητρίου (1887[;] -1981)
7.3.5.1 Οι ζωή και οι σπουδές της. Ένα οδοιπορικό από τη Φιλιππούπολη στην Αθήνα
7.3.5.2 Παιδαγωγική θεωρία-συγγραφική δραστηριότητα: «Εργάτρια παιδαγωγικής»
Βιβλιογραφία/Αναφορές
Γλωσσική Επιμέλεια: Αποστολή, Περσία
Τεχνική Επεξεργασία: Αναπλιώτης, Δημήτριος
Τύπος: Κεφάλαιο
Ημερομηνία Δημιουργίας: 2015
Πληροφορίες Τεκμηρίου
Άδεια Χρήσης: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/gr
Handle http://hdl.handle.net/11419/2591
Βιβλιογραφική Αναφορά: Δαλακούρα, Α., & Ζιώγου Καραστεργίου, Σ. (2015). Γυναίκες εκπαιδευτικοί και η διαμόρφωση της εκπαιδευτικής θεωρίας και πράξης [Κεφάλαιο]. Στο Δαλακούρα, Α., & Ζιώγου Καραστεργίου, Σ. 2015. Η εκπαίδευση των γυναικών - Οι γυναίκες στην εκπαίδευση [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/2591
Γλώσσα: Ελληνικά
Αποτελεί μέρος του: Η εκπαίδευση των γυναικών - Οι γυναίκες στην εκπαίδευση
Αριθμός σελίδων 41
Προέλευση έκδοσης: Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις