Adobe PDF (4.6 MB)
Πίνακας Περιεχομένων - Adobe PDF (346.2 kB)
Συνοπτικά στοιχεία
Κατεβάστε
Σχόλια Χρηστών
Πληροφορίες Τίτλου
Η ανάπτυξη της γλώσσας της κοινότητας σε παιδιά από μειονοτικές ομάδες
Υπότιτλος: Ο ρόλος της οικογένειας και του σχολείου
Συγγραφείς: Χατζηδάκη, Ασπασία
Μαλιγκούδη, Χριστίνα
Θεματικές Κατηγορίες: ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ > ΜΟΝΟΓΛΩΣΣΙΑ/ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ > ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ > ΜΟΝΟΓΛΩΣΣΙΑ/ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΙΑ > ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ > ΠΕΔΙΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ > ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ > ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ > ΠΕΔΙΑ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ > ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ > ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ/ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΕΙΔΟΣ/ΤΥΠΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ > ΔΙΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΕΙΔΟΣ/ΤΥΠΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ > ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΕΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (ANA ΟΜΑΔΑ) > ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινοτικές γλώσσες
Γλώσσες πολιτισμικής κληρονομιάς
Γλωσσική διατήρηση
Κοινοτικά σχολεία
Οικογενειακή γλωσσική πολιτική
Πλουραλιστικές προσεγγίσεις
Περιγραφή
Περίληψη:
Τo παρόν εγχειρίδιο εστιάζει στο φαινόμενο της ατομικής διγλωσσίας (bilingualism) και, συγκεκριμένα, στους τρόπους με τους οποίους τα δίγλωσσα παιδιά από μειονοτικές ομάδες αναπτύσσουν τη γλώσσα της κοινότητάς τους. Αφορά οικογένειες στις οποίες είτε ο ένας είτε και οι δύο γονείς έχουν ως πρώτη γλώσσα μια άλλη, διαφορετική από την κυρίαρχη στο περιβάλλον γλώσσα («επίσημη»), αλλά επιθυμούν τα παιδιά τους να αποκτήσουν επάρκεια και στις δύο γλώσσες. Σε αυτές τις ομάδες ανήκουν μετανάστες και πρόσφυγες στην Ελλάδα, Έλληνες πολίτες Ρομά και μουσουλμάνοι, αλλά και ελληνικής καταγωγής άτομα σε διάφορες χώρες του εξωτερικού. Οι συγγραφείς αρχικά συζητούν το φαινόμενο της διγλωσσίας και τις ποικίλες όψεις του, καθώς και γλωσσικά και εκπαιδευτικά θέματα που αφορούν τις παραπάνω ομάδες. Στη συνέχεια, μέσα από τη συζήτηση θεωρητικών μοντέλων και ερευνητικών ευρημάτων αναφορικά με την οικογενειακή γλωσσική πολιτική, αναδεικνύονται οι κρίσιμοι παράγοντες που συμβάλλουν στην κατάκτηση της διγλωσσίας. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρίσκεται η φοίτηση σε κοινοτικά σχολεία, δηλαδή σε άτυπες εκπαιδευτικές δομές όπου τα παιδιά παρακολουθούν μαθήματα της γλώσσας και του πολιτισμού της χώρας καταγωγής των γονέων τους παράλληλα με το τυπικό σχολείο. Οι συγγραφείς αναλύουν ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας τέτοιων σχολείων με παραδείγματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό, δίνοντας έμφαση αφενός στους στόχους τους (ανάπτυξη γλωσσικής επάρκειας στην κοινοτική γλώσσα αλλά και –ενδεχομένως– διαμόρφωση συγκεκριμένης εθνοπολιτισμικής ταυτότητας) και αφετέρου στις διδακτικές μεθόδους που εφαρμόζονται σε αυτά. Το όλο θέμα εξετάζεται υπό το πρίσμα σύγχρονων αντιλήψεων για τη διγλωσσία, ενώ το τελευταίο κεφάλαιο είναι αφιερωμένο σε σχετικές διδακτικές προσεγγίσεις που τονίζουν τη σημασία της ανάπτυξης πολλαπλών γλωσσικών ρεπερτορίων και της αξιοποίησης όλων των γλωσσικών και επικοινωνιακών πόρων των δίγλωσσων μαθητών και μαθητριών.
Γλωσσική Επιμέλεια: Τικοπούλου, Μάγδα
Γραφιστική Επιμέλεια: Τσακμάκη, Ελένη
Τύπος: Προπτυχιακό εγχειρίδιο
Ημερομηνία Δημιουργίας: 23-10-2023
Πληροφορίες Τεκμηρίου
ISBN 978-618-228-124-6
Άδεια Χρήσης: Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή 4.0 Διεθνές (CC BY-NC-SA 4.0)
DOI http://dx.doi.org/10.57713/kallipos-359
Handle http://hdl.handle.net/11419/11004
Βιβλιογραφική Αναφορά: Χατζηδάκη, Α., & Μαλιγκούδη, Χ. (2023). Η ανάπτυξη της γλώσσας της κοινότητας σε παιδιά από μειονοτικές ομάδες [Προπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-359
Γλώσσα: Ελληνικά
Αποτελείται από:
1. Η διγλωσσία ως κοινωνικό φαινόμενο
2. Η ατομική διγλωσσία: ορισμοί και οριοθετήσεις
3. Δίγλωσσα παιδιά: η ελληνική εμπειρία
4. Οικογένεια και διγλωσσική κοινωνικοποίηση
5. Κοινοτικά σχολεία: Οργάνωση και στοχοθεσία
6. Τα κοινοτικά σχολεία και η ανάπτυξη της γλώσσας
7. Κοινοτικά σχολεία και εθνοπολιτισμική ταυτότητα
8. Τα ελληνικά κοινοτικά σχολεία στο εξωτερικό
9. Πλουραλιστικές προσεγγίσεις για την ενίσχυση των κοινοτικών γλωσσών
Αριθμός σελίδων 248
Προέλευση έκδοσης: Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις
Σχόλια Χρηστών
Δεν υπάρχουν διαθέσιμα δημοσιευμένα σχόλια!